Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet tälle sivulle Flavorian lounaslinjastoon ja My Flavoria -sovellukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä. Jos et löydä vastausta omaan kysymykseesi, voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen flavoria@utu.fi tai ottaa meihin yhteyttä Facebookissa.
My Flavoria -sovellus
Miksi en löydä My Flavoria -sovellusta puhelimeni sovelluskaupasta?
My Flavoria on ladattavissa vain Suomen sovelluskaupoista. Katso ohjeet maa-asetuksen vaihtamiseen Google Play Kaupassa tai App Storessa.
Miksi en saanut etukuponkia, vaikka näytin QR-koodin kassalla olevaan lukijaan?
My Flavorian etukuponki saattaa saapua pienellä viiveellä. Voit kokeilla sulkea sovelluksen kokonaan (myös taustaprosesseista) ja käynnistää sen uudelleen. Jos etukuponkia ei vieläkään näy, kirjaudu ulos sovelluksesta ja kirjaudu sisään uudelleen. Tarkista myös, että puhelimeesi on asennettu sovelluksen viimeisin versio ja että puhelimesi internetyhteys toimii.
Miksi en näe ruokailutietojani, vaikka olen punninnut lounaani ja lukenut kassalla QR-koodin?
Ruokailutietojen näkyminen edellyttää toimivaa internetyhteyttä. Tarkista yhteys, sulje sovellus myös taustaprosesseista ja käynnistä sen jälkeen sovellus uudelleen. Jos ruokailutiedot eivät vieläkään näy, otathan meihin yhteyttä.
Ruokailutiedoissani näkyy biojätettä, vaikka en jättänyt lainkaan ruokaa. Mistä tämä johtuu?
Biojätteeksi lasketaan myös lautasliina, joka painaa noin kaksi grammaa.
Sain erillisen tutkimuskutsun My Flavoria -sovellukseen. Onko tutkimuksiin pakko osallistua?
My Flavoria -sovelluksen käyttö ei velvoita sinua osallistumaan erillisiin tutkimuksiin, joita järjestämme yhteistyökumppaneittemme kanssa. Toivomme toki, että osallistut rohkeasti sinua itseäsi kiinnostaviin tutkimuksiin. Mikäli sinulla on kysyttävää, tutkimuskutsusta löytyy aina yhteyshenkilön tiedot. Huomaathan, että kun punnitset lounaasi linjastolla ja rekisteröit sen My Flavoria -sovellukseen, ruokailutietosi tallennetaan pseudonymisoituina tutkimuskäyttöön.
Otin lounaalla myös mehua, salaatinkastiketta ja leipää. Miten nämä voi lisätä omiin ruokailutietoihin?
Lisukkeet, joita ei punnita linjastolla, voi lisätä sovellukseen ja kyseessä olevan päivän ruokailutietoihin QR-koodin luvun jälkeen. Toimi seuraavasti: Avaa sovelluksesta Ruokailut-välilehti ja siirry sen päivän kohdalle, jonka ruokailutietoja haluat täydentää. Paina Lisukkeet-painiketta ja täydennä juomien, leipien ja levitteiden sekä muiden lisukkeiden arvioidut määrät. Kun painat lopuksi Valmis-painiketta, päivitetyt tiedot tallentuvat kyseisen päivän ruokailutietoihin.
Linjaston käyttö
Miksi vaaka ei tunnista tarjotinta eikä kauhakuvake tule näkyviin?
Tarjottimen pohjassa on tunnistetarra, jonka perusteella tarjotin tunnistetaan vaa’alla, ja valitettavasti joskus tarra irtoaa tai vahingoittuu pesussa. Jos vaaka ei tunnista tarjotinta eikä näyttöön ilmesty kauhakuvaketta, varmista, että tarjottimen pohjassa oleva tarra näyttää ehjältä ja että olet asettanut tarjottimen vaa’an keskikohtaan. Jos tarra näyttää vialliselta, vaihda tarjotin uuteen.
Kuinka kauan tarjottimen taaraus kestää?
Tarjottimen taaraus kestää noin puoli sekuntia, ja kun taaraus on valmis, näyttöön ilmaantuu kauhakuvake ja ”0 g”. Joskus taaraus voi kestää pidempään, jos tarjotinta ei ole asetettu vaa’an keskikohtaan, tarjottimen pohjassa oleva tunnistetarra on epäkunnossa tai jos kosket tarjottimeen taarauksen aikana. Kun olet asettanut tarjottimen vaa’alle, irrota kädet tarjottimesta ja odota näyttöön ilmestyvää kauhakuvaketta.
Saako lautasen nostaa tarjottimelta ruokaa otettaessa?
Jotta tarjottimen aloituspaino laskettaisiin oikein vaa’alla, lautasen, juomalasin, ruokailuvälineiden ja muiden ”perustarvikkeiden” on oltava tarjottimella ennen vaa’alle asettamista. Kun asetat tarjottimen vaa’alle ja näyttöön ilmestyy kauhakuvake, voit nostaa lautasen ja ottaa ruokaa. Kun lasket lautasen takaisin tarjottimelle, odota näyttöön ilmestyvää vihreää valintamerkkiä ennen kuin siirryt seuraavan ruoan kohdalle.
Miksi näytössä vilkkuu välillä kauhakuvake ja vihreä valintamerkki?
Linjaston vaa’at reagoivat tärähdyksiin, mikä ruuhkatilanteessa aiheuttaa muutaman gramman heiluntaa punnituslukemiin. Ota ruokaa ja odota sen jälkeen, että näyttöön ilmestyy vihreä valintamerkki, joka kertoo onnistuneesta punnituksesta.
Miksi ruokailutiedoissani näkyy hämmästyttävän pieni tai suuri määrä yhtä ruokaa?
Tällöin tarjottimen punnitus ja/tai taaraus on saattanut epäonnistua. Olet ehkä nostanut tarjottimen edelliseltä vaa’alta ennen kuin ruoka on ehditty punnita tai aloittanut uuden ruoan ottamisen ennen kuin tarjottimesi on ehditty taarata. Kun asetat tarjottimen vaa’alle, odota ennen ruoan ottamista, että näyttöön tulee kauhakuvake. Ota ruokaa ja kun olet valmis, odota että näyttöön ilmestyy vihreä valintamerkki.
Katso linjaston käyttöohjevideo YouTubesta
Kassalla toimiminen
Olen My Flavoria -sovelluksen käyttäjä. Miten saan ruokailutietoni omaan sovellukseeni?
Aseta tarjotin kassalla merkitylle alueelle. Avaa My Flavoria -sovelluksen oikeasta ylkänurkasta henkilökohtainen QR-koodisi ja näytä se maksupäätteen vieressä olevaan lukijaan. Kassalla olevaan näytttöön ilmestyy valintamerkki, kun QR-koodin luku on onnistunut.
Miksi lukija ei suostu lukemaan QR-koodiani?
Varmista, että lukija on aktiivinen eli siinä palaa punainen valo. Kohdista QR-koodi lukijan tasolle ja yritä lukea koodi hieman eri etäisyyksiltä.